Informationsgalge på ett sorteringskärl. Foto: WBAB

Har du fått en galge på ditt sorteringskärl?

För att avfallshämtningen ska fungera smidigt och snabbt finns det vissa regler som du som kund behöver följa. Ibland kan det hända att vi behöver påminna dig om vad som gäller på hämtningsdagen.


Genom att hänga på en informationsgalge på ditt sorteringskärl uppmärksammar vi dig på vad du behöver tänka på till nästa avfallshämtning.

Så här går det till

Om personalen som hämtar ditt avfall upptäcker något som du behöver förbättra hänger de på en informationsgalge på ditt kärl. Det kan exempelvis handla om att du inte har placerat ditt sorteringskärl rätt. Personalen registrerar avvikelsen i vårt datasystem. För att påminna dig en extra gång innan det är dags för nästa tömning skickar vi även ett brev till dig.

Om problemet kvarstår

Första gången vi hänger på en galge tömmer vi ditt kärl precis som vanligt. Men, kvarstår avvikelsen vid nästa tömning hänger vår personal på en ny galge, denna gång för att informera dig om att vi inte har hämtat ditt avfall.


Antingen får du vänta till nästa avfallshämtning för att få ditt kärl tömt eller så kan du beställa en extra tömning. Kontakta i så fall vår kundservice på telefon 0240-309 90 eller via e-post info@wbab.se. Vi hämtar avfallet inom tre vardagar från det att du kontaktat oss. Du får betala en avgift för den extra tömningen enligt gällande avfallstaxa. Avgiften läggs på din nästkommande faktura.

Mer information om vad som gäller för avfallshanteringen

Ditt ansvar som fastighetsägare. Öppnas i nytt fönster.

Föreskrifter med Ludvika kommuns bestämmelser om avfallshantering. Öppnas i nytt fönster.

Här hittar du aktuella taxor. Öppnas i nytt fönster.

Om ditt kärl har gått sönder

Om vi upptäcker att ditt sorteringskärl är trasigt hänger vi också på en galge på ditt kärl för att informera om att vi kommer tillbaka och åtgärdar detta så snart vi kan. Se till att ha kärlet väl synligt framme vid hämtningsvägen tills vi har lagat det.


Är locket trasigt på ett av dina sorteringskärl byter vi ut det mot ett nytt lock. Eftersom vi nu använder en annan typ av lock ersätter vi locket även på ditt andra kärl. På så vis har du likadana lock på båda dina kärl även i fortsättningen. De nya locken har flera fördelar. Dels har de bättre hållbarhet och du slipper låsa dem varje gång du slänger ditt avfall. Dessutom blir tömningen enklare för vår insamlingspersonal.


Information om olika avvikelser som du kan kan behöva rätta till

Ställ ditt kärl så att handtaget är vänt mot hämtningsvägen.

 

Att dra sorteringskärl är ett tungt arbete. Vår personal hämtar ditt utställda kärl manuellt och drar det till baksidan av fordonet där det töms. Genom att du ställer dina kärl åt rätt håll underlättar du för vår personals arbetsmiljö.

Placera ditt kärl vid tomtgränsen eller hämtningsvägen.


Du väljer själv var du placerar dina kärl eller ditt kärl mellan tömningsdagarna, men inför tömning ska kärlet stå väl synligt vid tomtgränsen eller i anslutning till hämtningsvägen.

Lägg inte mer avfall i kärlet än att locket går att stänga.


Är sorteringskärlet överfullt får vår personal problem med att hänga på kärlet för tömning på våra insamlingsfordon.

Skotta eller sanda runt ditt kärl. Borsta av snö från locket.

 

Vintern kan innebära stora utmaningar för vår insamlingspersonal. Ditt kärl får inte stå insnöat i en snövall. Tänk på att skotta både runt och under kärlet. Skotta och halkbekämpa även personalens dragväg så att de kan dra kärlet till och från insamlingsfordonet.

Ta bort högt gräs eller annan växtlighet runt ditt kärl.


På sommaren ber vi dig ta bort högt gräs och annan växtlighet kärlet samt från personalens dragväg så att de kan dra kärlet till och från insamlingsfordonet. Tänk även på att klippa grenar från träd och buskar som hänger ut över körbanan.

Se till att vägen till ditt kärl inte är blockerat av några hinder.

 

Om transportvägen för våra insamlingsfordon är blockerad av till exempel andra fordon eller nedfallna träd kan vi inte hämta avfallet.

Förvara boxen inomhus tills det är dags att tömma den.

 

Häng på elboxen (den röda plastboxen för mindre elavfall) på ett av dina sorteringskärl när den är i behov av tömning. När boxen har blivit tömd är det viktigt att du tar bort den från sorteringskärlet och istället förvarar den på en annan plats.

Lås locket när du har sorterat och lagt ditt avfall i kärlet.

 

Är locket på ditt kärl försett med ett låsvred, se till att locket är låst när du har sorterat och lagt ditt avfall i kärlet. På så sätt kan inte locket blåsa upp och gå sönder. Tömningen fungerar också bättre.

VÄXEL

0240-309 00


KUNDSERVICE

0240-309 90