Din faktura

Ludvika kommun

Avfallshantering och avgifter för vatten och avlopp faktureras kvartalsvis. Har du fritidshus utan kommunalt vatten och avlopp får du en faktura per år. Slamtömning av enskilda avlopp faktureras månadsvis i efterskott.


Smedjebackens kommun

För fastighet i Smedjebacken får du en faktura varje månad. Har du fritidshus utan kommunalt vatten och avlopp får du en faktura per år.
Om fakturan understiger 120 kronor förs beloppet över till nästa faktura istället. Slamtömning av enskilda avlopp faktureras månadsvis i efterskott.


Betalsätt

Det medföljer ett inbetalningskort med fakturan. Vid betalning via internetbank, ange alltid det OCR-nummer som står på fakturan.
För en enklare och smidigare betalning kan vi erbjuda Autogiro, kontakta vår kundservice.


Autogiro

Autogiro innebär att beloppet på fakturan dras automatiskt från ditt konto på förfallodatum utan att du behöver göra något. Om förfallodatumet infaller på en helg dras beloppet den första vardagen efter förfallodatum. Beställ blankett för Autogiro hos kundservice via e-post info@wbab.se eller telefon 0240-309 90.


E-faktura

E-faktura innebär att du får din faktura elektroniskt till din internetbank istället för på papper hem i postlådan. Att betala räkningar via e-faktura är både smidigt och bekvämt. Du slipper exempelvis att registrera OCR-numret, belopp och andra uppgifter, allt är ifyllt i förväg och kan inte bli fel. Allt du behöver göra är att välja från vilket konto pengarna ska dras ifrån och godkänna betalningen. E-faktura kostar inget extra för dig som kund.


Så här gör du för att ansluta dig till e-faktura

  • Logga in på din internetbank och gå till den meny där du kan ansluta dig till e-faktura.
  • I sökfältet skriver du: wbab
  • Har du fastighet i Ludvika, välj: WBAB, Ludvika kommun
  • Har du fastighet i Smedjebacken, välj: WBAB, Smedjebackens kommun
  • Fyll i uppgifterna i anmälningsformuläret och klicka på skicka.


Du som tidigare har fått din faktura via e-post – gör så här

Kontakta vår kundservice när du har registrerat dig för e-faktura om du tidigare har fått din faktura via e-post.


Kivra

Om du har ett Kivra-konto kommer du automatiskt att få fakturan till din Kivra-brevlåda. Obs! Detta gäller enbart dig som inte redan har gjort ett aktivt val att få din faktura som e-faktura eller via e-post.


Så här gör du om du inte vill få fakturan till din Kivra-brevlåda

  • Logga in på kivra.se eller i din Kivra-app.
  • Klicka på "Meny" längst upp till höger (via dator), eller på "Mer" (bredvid Brev, Betalningar och Kvitton längs ned till höger i appen).
  • Klicka på "Inställningar".
  • Klicka på "Brev".
  • Sök fram och klicka på WBAB i listan.
  • Avmarkera alternativet att ta emot digital post från oss. Klart!

Ny adress

Om du byter adress är det viktigt att du anmäler detta till oss. Kontakta kundservice, e-post info@wbab.se eller telefon 0240-309 90.


Ägarbyte

Om du säljer din fastighet behöver du meddela oss den nye ägarens namn, personnummer, faktureringsadress samt datum då den nya ägaren tillträder, på en särskild blankett.


Blankett för ägarbytePDF


Aktuella kunduppgifter

Vi jobbar ständigt med uppdateringar av våra register så att vi har rätt kunduppgifter. Skulle det vara några felaktigheter på din faktura, eller om någon ändring sker vid din fastighet, så ber vi dig att kontakta vår kundservice via e-post info@wbab.se eller telefon 0240-309 90.


VÄXEL

0240-309 00

 


KUNDSERVICE

0240-309 90

WBAB WessmanBarken Vatten & Återvinning AB

Besöksadress: Frejgatan 5, Smedjebacken
Postadress: Frejgatan 5, 777 30 Smedjebacken
E-post: info@wbab.se Telefon:  0240-309 90