Nu börjar vi sortera mera i Ludvika kommun–Tillsammans blir vi bäst på återvinning!

Idag måndag den 5 augusti börjar de nya sorteringskärlen att köras ut till villa- och fritidshusägarna i Ludvika kommun. Arbetet med utställandet av kärlen beräknas pågå fram till och med vecka 40.

Ludvikabor i olika åldrar står på Roths Äng med tomma förpackningar, matavfallspåsar och soppåsar med restavfall i händerna. Foto: Wizworks Studios.


Den största förändringen är att alla som bor i villa och fritidshus i Ludvika kommun måste börja sortera sitt matavfall, istället för att som tidigare lägga både mat- och restavfall i samma påse. Som första dalakommun erbjuds även en stor del av villa- och fritidshusägarna i kommunen möjligheten att börja sortera ut sina förpackningar, tidningar och returpapper direkt vid hemmet.


Utkörning av de nya kärlen pågår mellan vecka 32 t.o.m. vecka 40

Mellan 5 augusti och 30 september 2019 levereras de nya sorteringskärlen hem till dig som har en villa eller fritidshus i Ludvika kommun. Vi har anlitat företaget PWS Nordic för utkörningen av kärlen.


Eftersom det är många kärl som ska köras ut kan vi inte säga exakt när just du får dina eller ditt kärl. I samband med att vi ställer ut de nya sorteringskärlen hämtar vi in de gamla sopkärlen. De kommer sedan att malas ned och bli till nya kärl, vi ber dig därför att ha ditt gamla sopkärl väl synligt fram till dess att du fått hem ditt/dina nya sorteringskärl.


Sophämtningen fungerar som vanligt tills du fått ditt/dina nya kärl

Under övergångsperioden till det nya avfallssystemet kommer dina gamla sopor bli hämtade som vanligt med vår gamla sopbil. När du har fått ditt/dina nya kärl börjar vi hämta ditt sorterade avfall med ett av våra nya återvinningsfordon. Detta innebär att din sophämtningsdag förändras och att avfallet ska vara sorterat då bilen är uppdelad i olika fack, ett för varje avfallssort.


Har du valt abonnemang Standard töms kärlet som är märkt med siffran 2 varannan vecka. Kärlet märkt med siffran 1 kommer tömmas var fjärde vecka.
Har du valt abonnemangsalternativet Mini töms ditt kärl varannan vecka.

I slutet av juli månad fick du hem ett brev med information om vilken/vilka hämtningsdagar som gäller för dig. Hämtningsdagarna kan komma att ändras under året, om detta gäller för just dig kommer vi att informera dig om detta i god tid.
På sikt kommer du även att kunna söka efter dina hämtningsdagar eller din hämtningsdag direkt på webben.



Nu börjar vi sortera mera!

Tillsammans blir vi bäst på återvinning! Foto: Wizworks Studios.


Startpaket

I samband med att du får hem ditt/dina nya kärl får du ett startpaket med det du behöver för att komma i gång med sorteringen.
Du som har abonnemang Standard hittar startpaketet i sorteringskärlet märkt med siffran 2.
Har du valt abonnemang Mini finns startpaketet i ditt nya sorteringskärl. Har du valt abonnemang Dela standard eller Dela mini så kommer det att finnas två startpaket, ett till dig och ett till din granne.

Har du abonnemang Central uppsamlingsplats kommer vi att leverera startpaketet hem till dig någon gång mellan vecka 32 och 40.


Matavfallsinsamling hos övriga grupper

Bostadsrättsföreningar, flerfamiljshus, verksamheter och företag kommer vi att ta kontakt med under hösten/vintern för att se hur vi ska lösa matavfallsinsamlingen på bästa sätt hos just dem.


Vill du veta mer?

Du kan läsa mer om det nya avfallssystemet och de olika abonnemangen på denna sida: Nytt avfallssystem i Ludvika kommun.

Har du övriga frågor eller funderingar är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice via e-post: info@wbab.se eller på telefon: 0240-309 90.

WBAB WessmanBarken Vatten & Återvinning AB

Besöksadress: Frejgatan 5, Smedjebacken
Postadress: Frejgatan 5, 777 30 Smedjebacken
E-post: info@wbab.se Telefon:  0240-309 90